Tuesday, February 8, 2011

"My gRandM0ther"..

Salam..kali neyh plak aku mo k0ngsi tntg "my grandm0ther"suma msti taw mksud tajuk neyh kan??:-)
sebelum e2 sma2 la kta sedekh kn  surah Al-fatihah buat Allahyarmah My grandma..Pd thun 2009 aku tlh kehilngan orng yg aku syg iaitu Nenek ku,telah pergi buat selama2nya..aku mo k0ngsi gan kmu suma..sblm kejdian neyh blaku 1 hari 2 aku dh mimpi psl gg patah,tp aku mmg uda rasa laen r pas sdr dr mimpi 2 sb ku pnh dgr klu kta mimpi gg patah 2 dh r ptanda tdk bgs,Bkn khurafat tp 2 mmg ptanda r,tp aku x bg tahu plak gan sepa2 aku pndm jak hal 2,leps 2 dlm bulan yg sma bln n tahun yg sma aku plak dpt twrn smbung bljr d tmpt 0wnk lar dekat jak r klu naek flight 2 jam 45 minit jak,tp bkn 2 yg ku m0 k0ngsi kat c neyh tutup ceta 2 ya??aku p0wn tima twrn smbng stdy 2,yg pliknya kat c 2 nenek aku 2 dak pnh uda p umah kmi dekat 1 bln jgk la arwah 2 x dtg,ary dmi ary x lma agy aku uda m0 meningglkn kmpng halamaku,pd 19 ayr bln 10 aku p0wn meningglkn sem4na,dlm msa yg sma arwah 2 tdk tahu aku mo smbng bljar n aku p0wn xdh jmpa nt0k mta maaf sblm g tmpt yg aku mo tuju 2..umurku 18 tahun aku uda merntau d tmpt 0wnk agak tllau awal nt0k aku tp aku x pduli yg pntg aku m0 smbng blajr tdk kira la d mna yg pntg dpt teruskn pljrn..1 mnggu uda ku d tmpt 0wnk trikh 26 tu adik ku bg thu yg arwah msuk 0sptl ttba2 sakit sush mo bnafas,tarih 2 plak ary ptmaku d kmpus bru msuk lapor diri,aku dpt brita 2 wk2 aku mo solat Asar aku p0wn mcm tdk tntu  uda d sbabkn ndak tnang nset n kunci loker ku tkunci plak dlm loker ntah mcm mna aku ndak sdr kunci loker 2 sedar2 knci ada dlm loker,aku p0wn tawakal jak r psl kunci 2 tnya la 1 blik 2 knci loker downk mcm mna mna taw ble buka kn??last2 ada jgk yg sma kunci ble bka fuhhh lega r ckit ilng 1 mslh..Pas 2 aku p0wn tfn r mama ku tnya apa yg tjdi,mama ku ckp xdh apa2 jgk biasa la skit 0wnk tua,tp aku dpt rasa yg Nenek ku akn pergi buat selama2nya,aku tawakal jak r,ku bd0a,aku redha n pasrah jak gan ketentuan Ilahi,es0knya plak ialh ary ptamaku msk kelas n salin jadual jam 9 pg 2 abg aku tfn n gthu yg Nenek ku uda pergi wat selama2nya aku p0wn ndak ckp apa2 tr0z bg 0ff tfn pas2 aku msj r beliauku,bliauku p0wn bg taw yg nenek ku uda kmbali ke rahmatullah pd pkul 7 pg bsamAan 27.10.2009..Upnya 26.10 tu ary jd Arwah nenek ku..Aku p0wn manusia biasa yg xdpt thn sebak d dada n aku menangs sb aku xdh jmpa Arwah seblm aku g tmpt owk aku trasa sdh sngt aku tdk smpt mta maaf n xdpt jmpa buat kali terakhr,bnyk buat slh n silap jgk r Manusia xkn lepas dr wat kslhn,Aku rindu gan Arwah besanya klu kat umah Arwah selalu tidur kat bilikku,kkdg klu blik kg katil d sebelh 2 K0song jak xdh dh yg td0 kat c2,ErMmmm :-(..2 lar ceta tentg "My grandmother''yg dpt aku p0st kat c neyh..
"dari-Nya kita Datang,kepada-Nya kita kembali"


"RENUNGAN MENGINGATI KEMATIAN"

Adakah orang yang mendebat kematian dan sakaratul maut? Adakah orang yang mendebat kubur dan azabnya? Adakah orang yang mampu menunda kematiannya dari waktu yang telah ditentukan? Mengapa manusia takabur padahal kelak akan dimakan ulat? Mengapa manusia melampaui batas padahal di dalam tanah kelak akan terbujur? Mengapa berandai-andai, padahal kita mengetahui kematian akan datang secara tiba-tiba?
“Sesungguhnya kematian adalah haq, pasti terjadi, tidak dapat disangkal lagi. Allah Subhanahu wata’ala berfirman, ertinya, “Dan datanglah sakaratul maut yang sebenar-benarnya. Itulah yang kamu selalu lari dari padanya.” (QS: Qaaf: 19)

No comments:

Post a Comment